چگونه کاربرانی را برای تست سایت خود پیدا کنیم؟

برای تست طراحی سایت بهتر است که از تکنیک های ملموس و واقعی تر استفاده کنید. در این مقاله سایتکار نکات کلیدی را به شما آموزش می دهد.

برای افزایش کارایی سایت، همیشه مقالات متعددی در خصوص تکنیک های آن به خصوص طراحی تجربه کاربری نوشته است. اینکه چگونه کاربران در سایت بتوانند در سریع ترین زمان ممکن به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کنند، چگونه محصولات را به منظور دستیابی سریع تر دسته بندی کنیم و سوالاتی شبیه به این ها از نمونه مواردی هستند که در طراحی تجربه کاربری به آن ها پاسخ داده می شود؛ اما سوالی که در اینجا مطرح می شود، تکنیک هایی که تا اینجا به کار برده ایم و به ظاهر درست و اصولی هستند، تا چه اندازه در بهینه سازی طراحی سایت شرکت کارایی داشتند؟ یا شاید بهتر است که بپرسیم "آیا تکنیک های به کار رفته، توانسته است تا انتظارات ما را براساس نتایج پیش بینی شده به دست بیاورد یا خیر و اینکه چگونه باید این تکنیک ها را بررسی کنیم؟"

ما قصد داریم تا در این مقاله به شما بگوییم تا چگونه کارایی طراحی سایت و تکنیک و اصول به کار رفته در آن ها را بررسی کنیم. بیشتر افراد فکر می کنند که باید از روش فنی مانند گوگل آنالاتیک و غیره استفاده کرد. درسته که این روش ها بهترین ابزار برای بررسی و نحوه رشد فعالیت و کسب وکار شما هستند؛ اما شما به تکنیک های ملموس دیگری برای تست کارایی سایت خود نیاز دارید که در ادامه بیان خواهیم کرد.

تکنیک های تست کارایی طراحی سایت

1. همکاران

نزدیک ترین افراد به شما همکارانتان هستند. مهم ترین مزیت همکارها، این است که آن ها در زمینه طراحی سایت دانش تخصصی دارند و مشکلات تخصصی سایت شما را می گیرند؛ اما این روش یک مشکل بزرگتری دارد. از آنجا که همکاران شما دید تخصصی دارند، به سایت شما هم به صورت تخصصی نگاه می کنند و تا می توانند به دنبال ایرادات فنی و کدنویسی می گردند تا اینکه کارایی سایت مد نظرشان باشد و این مساله ممکن است که باعث دلخوری یا حتی کدورتی بین شما و همکارانتان شود. البته همکاران شما، دلسوزتان هستند و نباید از انتقادهای آن ها ناراحت شوید؛ پس سعی کنید قبل از نظرخواهی، خودتان دست به کار شوید و ایرادات فنی را تا جای ممکن برطرف کنید.

2. دوستان و اعضای خانواده

شما سایت خود را برای چه کسی طراحی می کنید؟ استفاده کننده نهایی، افراد عادی هستند که راضی بودن یا نبودن آن ها می تواند عامل موفق بودن طراحی باشد. زمانی که کار طراحی سایت تمام شد و آن را کامل آپلود کردید، از دوستان و آشنایان بدون اینکه از هدف سایت خود چیزی بگویید، درخواست نمایید تا بررسی سایت، آنچه را که متوجه می شوند با کارایی و تجربه خودشان بیان کنند.

مزیت این روش، بررسی دقیق کاربری سایت از دید افراد غیر متخصص است. اما معایبی که دارد، سایت از نظر تخصصی بررسی نمی شود و هر کسی سلیقه شخصی خودش را در این زمینه وارد می کند.

3. مشتریان

شاید بتوان مهم ترین گروه را مشتریان دانست. آن ها در نهایت استفاده کننده نهایی سایت شما هستند و هرچه میزان خرید توسط آن ها بالا باشد، به معنای کارایی بالای سایت از تمامی جهت ها خواهد بود. شما در واقع سایت خود را برای مشتریانتان طراحی می کنید و اگر آن ها نتوانند با طرح ایجاد شده ارتباطی برقرار کنند، می توان گفت که سایت طراحی شده شما< هیچ ارزشی ندارد.

4. متخصصان

این دسته باید قبل از آپلود سایت در نظر داشت. منظور ما از متخصصان یعنی افرادی که در حوزه طراحی سایت دانش تخصصی داشته و حرفه ای می باشند. این افراد را با همکار خود اشتباه نگیرید. همکاران مانند شما فرد عادی هستند که نظر آن ها بیشتر از نوع دلسوزی و حتی حسادت نسبت به موفقیت شما باشد؛ اما متخصص کسی است که وقتی پای نظر دادن می رسد، هیچ رحمی ندارد و سعی در بیان تمامی ایرادات ریز مخصوصا تجربه کاربری داشته باشد.